• 24 listopada 2020

Klucz dynamometryczny przy wymianie świec

Specyfika świec zapłonowych sprawia, że ich wymiana jest możliwa jedynie na zimnym silniku. Jeśli będziemy je wykręcać wtedy, gdy silnik jest jeszcze gorący, możemy doprowadzić w ten sposób do poważnego uszkodzenia znajdującego się w głowicy gwintu. Ma to szczególnie duże znaczenie wtedy, gdy mamy do czynienia z głowicami z aluminium, a więc z materiału rozciągającego się za sprawą wysokiej temperatury. Już po ściągnięciu fajki wraz z przewodem zapalnym dobrym pomysłem jest sprawdzenie, czy w okolicy gniazda świecy nie zebrał się brud, osad albo inne zanieczyszczenia. Jeśli mamy do czynienia z taką sytuacją, przeczyszczenie takiego miejsca wydaje się najlepszą z opcji. Oczywiście, należy to zrobić jeszcze przed wykręceniem świec tak, aby nie dać zanieczyszczeniom szansy na wpadnięcie do cylindra. Nowa świeca najpierw powinna być wkręcana ręcznie, wskazane jest przy tym wykonywanie tej czynności aż do momentu, w którym napotkamy na opór. Kolejnym krokiem powinno być dokręcenie. Konieczne jest zastosowanie odpowiedniej siły, dobrym rozwiązaniem z pewnością okaże się więc klucz dynamometryczny. Jeśli dokręcenie okaże się zbyt słabe, jego konsekwencją może być utrata sprężenia, a co za tym idzie – przegranie. Mogą powstać też niebezpieczne drgania, a w ich rezultacie – pęknięcie izolatora lub środkowej elektrody. Nie można jednak dokręcać także przesadnie mocno, bo w takim przypadku konsekwencją byłoby zerwanie świecy zapłonowej.

Jaki klucz dynamometryczny wybrać?

Jednym z najważniejszych narzędzi posiadanych przez mechanika samochodowego wydaje się być klucz dynamometryczny. Należy jednak pamiętać, że nie jest to wcale jedyna profesja, w której przyrząd ten znajduje zastosowanie. Wykorzystuje się go także w branży budowlanej i przemysłowej, w różnego rodzaju halach produkcyjnych, warsztatach oraz w serwisach. Mamy zresztą do czynienia z o wiele szerszym zastosowaniem. Klucze są niezbędne tak przy dokręcaniu, jak i odkręcaniu nakrętek i śrub przy wykorzystaniu odpowiedniej siły. Jeśli skręcamy meble, nie ma konieczności kontrolowania tego, z jaką siłą to robimy. Co więcej, jeśli dokręcimy śrubę mocniej, przyniesie nam to nawet pewne korzyści. Jeśli jednak mamy do czynienia z bardziej wymagającym materiałem, tylko jego dokręcenie z odpowiednią siłą sprawi, że do minimum ograniczymy ryzyko wystąpienia awarii. Tu najlepszym przykładem wydaje się klucz dynamometryczny przeznaczony do kół samochodowych. Jeśli chcemy dbać o bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy, dokręcanie kół powinno być wyjątkowo precyzyjne. Nic zatem dziwnego, że w tej konkretnej sytuacji najlepiej sprawdzi się dynamometryczny klucz elektroniczny albo wskaźnikowy z zakresem momentu obrotowego od 40 do 200 Nm. Klucze dynamometryczne coraz częściej są jednak wybierane także przez te osoby, które regularnie jeżdżą na rowerze. Oczywiście, w tym przypadku wystarczający będzie dość prosty klucz łamany z możliwością pracy do 20 Nm. Śruba silnika powinna być dokręcana z wykorzystaniem klucza sprzęgłowego.

dynamometryczne.pl

Share :

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Może Cię zainteresować

Obraz do pokoju dziecięcego

Większość ludzi wspomina swoje lata dzieciństwa z sentymentem. Były to lata beztroski, zabawy i radości...