• Niedziela, 20 stycznia 2019r.

Naderwanie mięśnia – co robić?

naderwanie mięśnia

Nagły, rwący ból mięśnia i rosnący obrzęk w większości przypadków oznacza zazwyczaj jedno – naderwanie mięśnia. Kiedy należy udać się do lekarza? Jak pomóc doraźnie osobie, która doznała urazu?

Naderwanie mięśnia – jak rozpoznać?

Jeżeli w trakcie uprawiania sportu lub podnoszenia ciężaru poczujemy nagły, rwący, punktowy ból i charakterystyczne „kliknięcie” (określane także jako poczucie „szarpnięcia”) – możemy zakładać, że prawdopodobnie doszło do naderwania mięśnia. Kolejny objaw, mogący wystąpić przy urazach mięśniowych to narastający, miejscowy obrzęk, połączony z zaczerwienieniem skóry a często także widocznym, rosnącym krwiakiem. Miejsce urazu jest wrażliwe na dotyk a ból wyraźnie narasta w trakcie próby poruszania mięśnia. Czasem możemy także zaobserwować zmianę w budowie mięśnia, widoczną jako miejscowe zgrubienie lub zagłębienie.

Większość poważnych urazów mięśniowych będzie wymagać konsultacji lekarskiej m.in. w celu rozpoznania typu urazu (naderwanie lub zerwanie mięśnia, złamanie kończyny) i przepisania leków przeciwbólowych. Zanim udamy się do lekarza (lub wezwiemy pogotowie) możemy samodzielnie lub z pomocą drugiej osoby zadbać o właściwe opatrzenie urazu.

 W przypadku podejrzenia naderwania mięśnia stosuje się tzw. metodę PRICE (ang. protect, rest, ice, compress, elevate), obejmującą następujące czynności (1, 2):

  • ochrona kończyny (lub innego miejsca urazu) przed pogłębieniem się kontuzji – o ile to możliwe, staramy się unieruchomić kończynę np. za pomocą bandaża i szyny,
  • odpoczynek – czyli dbałość o to, aby mięsień nie był przeciążony,
  • lód (zamiennie: kompres z żelu) – czyli regularne okłady miejsca urazu, stosujemy co ok. 2 godziny, przykładając okład na 10-15 minut; okładu nie kładziemy nigdy na bezpośrednio na skórę, ale używamy np. ręcznika,
  • ucisk – nałożenie bandaża elastycznego w miejsce urazu może zapobiec powiększaniu się obrzęku,
  • uniesienie kończyny – o ile to możliwe, pacjent powinien odpoczywać z kończyną uniesioną powyżej poziomu serca, co może zmniejszyć opuchliznę.

Jeżeli uraz jest poważny, osoba kontuzjowana może wymagać szybkiej pomocy lekarskiej, szczególnie w przypadku (2):

  • o urazu z widocznymi ranami otwartymi i krwawieniem,
  • o intensywnego, narastającego bólu w miejscu urazu,
  • o zaobserwowania zmiany koloru miejsca kontuzji np. znacznego, miejscowego zaczerwienienie lub bladnięcia skóry,
  • o narastającego obrzęku,
  • o pojawienia się gorączki.

Czy można uchronić się przed kontuzją?

Nie ma jednej, idealnej metody, która uchroni nas przed kontuzjami. Warto jednak pamiętać o złotej zasadzie, towarzyszącej uprawianiu każdego typu sportu – rozgrzewka to obowiązkowa część każdej sesji treningowej. Krótkie ćwiczenie rozgrzewające – np. powolne, stopniowe rozciąganie wszystkich partii mięśni – pozwolą na właściwe rozruszanie ciała i przygotują nas do wysiłku. Aby uniknąć kontuzji starajmy się rozsądnie oszacować wytrzymałość własnego ciała i – o ile to możliwe – unikać „przetrenowania”.

Więcej na tematy zdrowotne przeczytasz na adamed.expert

Źródła:

(1) Ingham SJM, Stilhano RS, Abdalla RJ. et al. Treatment of Muscle Injury [w:] “Muscle Injuries in Sport Athletes: Clinical Essentials and Imaging Findings”, Roger B, Springer International Publishing 2017; s: 97-104

(2) Muscle Strain Treatment. https://www.webmd.com/first-aid/muscle-strain-treatment#1-1 Dostęp: 18.10.2018

 

Artykuł sponsorowany

Share :

Może Cię zainteresować