• 26 października 2020

Jak rekrutować pracowników IT

Branża IT wciąż się rozwija, a kandydaci, zwłaszcza ci o rzadkich i cenionych kwalifikacjach, mają coraz większe wymagania wobec przyszłego pracodawcy. Konkurencyjna pensja nie zawsze wystarcza: programiści, web developerzy, testerzy oprogramowania i inni specjaliści z branży IT oczekują także atrakcyjnych benefitów pozapłacowych i zwracają baczną uwagę na atmosferę i środowisko pracy. Nie bez znaczenia są także możliwości rozwoju w danej formie. Rekruterzy zajmujący się poszukiwaniem wykwalifikowanych pracowników powinni znać aktualne potrzeby utalentowanych specjalistów z tego sektora, aby zapewnić im warunki, których szukają. Co więc zrobić, aby zachęcić potencjalnych kandydatów do pracy w dziale IT?

1. Bądź precyzyjny i konkretny

Oferty pracy enigmatycznie obiecujące wynagrodzenie adekwatne do wiedzy i umiejętności albo kuszące pracą w młodym, przyjaznym zespole nie zachęcą wielu specjalistów IT do aplikowania. Formułując treść oferty, koniecznie skup się na konkretnych informacjach, które mogą stanowić zachętę dla potencjalnego pracownika, a więc wysokość pensji, rodzaj umowy, miejsce i godziny pracy oraz ściśle określony zakres obowiązków. W ogłoszeniu warto też uwzględnić możliwość skorzystania benefitów pozapłacowych, takich jak np. prywatne ubezpieczenie medyczne lub karta sportowa, ubezpieczenie dla pracownika i jego rodziny, kupony na jedzenie lub rozrywkę. Nie zapomnij również wspomnieć, czy i w jakim wymiarze jest możliwa praca zdalna: specjaliści IT często cenią sobie tego typu elastyczne rozwiązania. Nie chodzi oczywiście o to, aby obiecywać złote góry, ale wyszczególnienie podstawowych warunków współpracy często jest czynnikiem decydującym o tym, czy dany specjalista w ogóle weźmie pod uwagę odpowiedzenie na daną ofertę pracy.

2. Postaw na szczerość

Żaden kandydat do pracy nie lubi być wyprowadzany w pole. Dlatego już na etapie tworzenia ogłoszenia o wolnym stanowisku postaraj się jak najdokładniej opisać wielkość, misję, sposób działania i plany na przyszłość swojej firmy. Jeśli specjalista IT oczekuje pracy w dużej, międzynarodowej korporacji, a trafi na rozmowę kwalifikacyjną do kilkuosobowego startupu mieszczącego się w niewielkiej kamienicy, na pewno nie będzie zadowolony. I na odwrót! Z tego względu przedstaw się od razu, szczerze pisząc, czym zajmuje się firma, jakiego pracownika szukasz i co możesz mu zaoferować. Pamiętaj, że w branży IT wyjątkowo duże znaczenie ma  zaplecze sprzętowo-technologiczne organizacji. Z tego względu koniecznie poinformuj potencjalnego kandydata, na jakie wyposażenie i oprogramowanie może liczyć, aby na dalszych etapach rekrutacji nie pojawiły się żadne nieporozumienia.

3. Stwórz przyjemną atmosferę

Rozmowy kwalifikacyjne i zmiana pracy to często stresujące doświadczenia. Aby nie zniechęcić specjalisty IT do podjęcia pracy w twojej firmie, postaraj się sprawić, aby proces rekrutacyjny był dla niego przyjemnością. Nie traktuj rozmowy kwalifikacyjnej jako jednostronnego wywiadu, w trakcie którego potencjalny pracodawca zasypuje kandydata gradem trudnych i podchwytliwych pytań. Zamiast tego zaproponuj kawę i potraktuj osobę, która przyszła do twojej firmy ubiegać się o pracę, jako gościa i partnera do ciekawej rozmowy. Zadawaj pytania i uważnie słuchaj odpowiedzi, bądź też otwarty na wszelkiego rodzaju pytania i sugestie specjalisty, z którym rozmawiasz. Dobrym pomysłem jest też zaaranżowanie na etapie rekrutacji spotkania z całym zespołem. Jeżeli rekrutacja będzie przebiegała w miłej atmosferze i bez niepotrzebnego napięcia, szansa, że kandydat będzie zainteresowany pracą w twojej firmie, znacząco wzrośnie.

4. Informuj o wyniku rekrutacji

Większość rekruterów obiecuje w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, że skontaktuje się z informacją zwrotną, ale w praktyce niestety mało kto to robi. Większość firm ogranicza się tylko do telefonu do tych osób, które zostały wybrane, ignorując wszystkich innych kandydatów. Jest to zła praktyka, świadczy bowiem o braku szacunku dla osób, które poświęciły przecież sporo czasu na przygotowanie się do rozmowy, wzięcie udziału w spotkaniu rekrutacyjnym, a często także wykonanie zadania rekrutacyjnego. Działając w ten sposób, firma nie przysparza sobie zwolenników. Zawsze po zakończonej rekrutacji zadbaj o to, aby odezwać się do każdej z osób, która brała udział w rekrutacji na dane stanowisko. W wersji minimum może to być tylko lakoniczna wiadomość mailowa z podziękowaniem za udział w rekrutacji i informacją, że tym razem został wybrany inny kandydat. Najlepiej byłoby jednak potraktować każdą z osób indywidualnie, dając jej szansę na dowiedzenie się, co przesądziło o takich, a nie innych wynikach rekrutacji.

5. Dbaj o już zatrudnionych pracowników

Procesu zdobywania talentów dla organizacji nie można zakończyć w momencie podpisania umowy. O raz zdobytego specjalistę trzeba dbać! Najlepszym sposobem na utrzymanie wartościowych pracowników w firmie jest zapewnienie im satysfakcjonujących warunków, zarówno jeśli chodzi o pensję i dodatkowe świadczenia, jak i atmosferę w zespole. Z tego powodu warto regularnie organizować spotkania z pracownikami działu IT, na których będą oni mieli możliwość zgłaszania ewentualnych problemów czy propozycji. Dobrym pomysłem jest też częste organizowanie spotkań integracyjnych, dzięki którym umacniają się więzi w zespole. Jeśli długoletni, zaufany pracownik poprosi o podwyżkę, nie odrzucaj automatycznie jego żądania, kierując się ustalonym budżetem. Często okazuje się, że zatrudnienie nowego pracownika i tak będzie kosztowało cię więcej, a utrzymanie w firmie sprawdzonego specjalisty, który zna już specyfikę branży, to ogromny plus. 

Zatrudnij profesjonalną agencję HR do rekrutacji pracowników IT: https://www.sp.pl/uslugi/rekrutacja-selekcja/rekrutacja-specjalistow-it/

Share :

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Może Cię zainteresować

Woda różana

Woda różana jest kosmetykiem coraz bardziej popularnym. Jest ona wykorzystywana do pielęgnacji cery oraz twarzy...

Jak wybrać przybornik na biurko?

Nawet, jeśli kilka osób wykonuje zbliżone obowiązki, nie sposób nie zauważyć tego, że ich potrzeby często...