Jak rekrutować pracowników IT
Branża IT wciąż się rozwija, a kandydaci, zwłaszcza ci o rzadkich i cenionych kwalifikacjach, mają coraz większe wymagania wobec przyszłego pracodawcy. Konkurencyjna pensja nie zawsze wystarcza: programiści, web developerzy, testerzy oprogramowania i inni specjaliści z branży IT oczekują także atrakcyjnych benefitów pozapłacowych i zwracają baczną uwagę na atmosferę i środowisko pracy. Nie bez znaczenia są także możliwości rozwoju w danej formie. Rekruterzy zajmujący się poszukiwaniem wykwalifikowanych pracowników powinni znać aktualne potrzeby utalentowanych specjalistów z tego sektora, aby zapewnić im warunki, których szukają. Co więc zrobić, aby zachęcić potencjalnych kandydatów do pracy w dziale IT?
1. Bądź precyzyjny i konkretny
Oferty pracy enigmatycznie obiecujące wynagrodzenie adekwatne do wiedzy i umiejętności albo kuszące pracą w młodym, przyjaznym zespole nie zachęcą wielu specjalistów IT do aplikowania. Formułując treść oferty, koniecznie skup się na konkretnych informacjach, które mogą stanowić zachętę dla potencjalnego pracownika, a więc wysokość pensji, rodzaj umowy, miejsce i godziny pracy oraz ściśle określony zakres obowiązków. W ogłoszeniu warto też uwzględnić możliwość skorzystania benefitów pozapłacowych, takich jak np. prywatne ubezpieczenie medyczne lub karta sportowa, ubezpieczenie dla pracownika i jego rodziny, kupony na jedzenie lub rozrywkę. Nie zapomnij również wspomnieć, czy i w jakim wymiarze jest możliwa praca zdalna: specjaliści IT często cenią sobie tego typu elastyczne rozwiązania. Nie chodzi oczywiście o to, aby obiecywać złote góry, ale wyszczególnienie podstawowych warunków współpracy często jest czynnikiem decydującym o tym, czy dany specjalista w ogóle weźmie pod uwagę odpowiedzenie na daną ofertę pracy.
2. Postaw na szczerość
Żaden kandydat do pracy nie lubi być wyprowadzany w pole. Dlatego już na etapie tworzenia ogłoszenia o wolnym stanowisku postaraj się jak najdokładniej opisać wielkość, misję, sposób działania i plany na przyszłość swojej firmy. Jeśli specjalista IT oczekuje pracy w dużej, międzynarodowej korporacji, a trafi na rozmowę kwalifikacyjną do kilkuosobowego startupu mieszczącego się w niewielkiej kamienicy, na pewno nie będzie zadowolony. I na odwrót! Z tego względu przedstaw się od razu, szczerze pisząc, czym zajmuje się firma, jakiego pracownika szukasz i co możesz mu zaoferować. Pamiętaj, że w branży IT wyjątkowo duże znaczenie ma zaplecze sprzętowo-technologiczne organizacji. Z tego względu koniecznie poinformuj potencjalnego kandydata, na jakie wyposażenie i oprogramowanie może liczyć, aby na dalszych etapach rekrutacji nie pojawiły się żadne nieporozumienia.
3. Stwórz przyjemną atmosferę
Rozmowy kwalifikacyjne i zmiana pracy to często stresujące doświadczenia. Aby nie zniechęcić specjalisty IT do podjęcia pracy w twojej firmie, postaraj się sprawić, aby proces rekrutacyjny był dla niego przyjemnością. Nie traktuj rozmowy kwalifikacyjnej jako jednostronnego wywiadu, w trakcie którego potencjalny pracodawca zasypuje kandydata gradem trudnych i podchwytliwych pytań. Zamiast tego zaproponuj kawę i potraktuj osobę, która przyszła do twojej firmy ubiegać się o pracę, jako gościa i partnera do ciekawej rozmowy. Zadawaj pytania i uważnie słuchaj odpowiedzi, bądź też otwarty na wszelkiego rodzaju pytania i sugestie specjalisty, z którym rozmawiasz. Dobrym pomysłem jest też zaaranżowanie na etapie rekrutacji spotkania z całym zespołem. Jeżeli rekrutacja będzie przebiegała w miłej atmosferze i bez niepotrzebnego napięcia, szansa, że kandydat będzie zainteresowany pracą w twojej firmie, znacząco wzrośnie.
4. Informuj o wyniku rekrutacji
Większość rekruterów obiecuje w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, że skontaktuje się z informacją zwrotną, ale w praktyce niestety mało kto to robi. Większość firm ogranicza się tylko do telefonu do tych osób, które zostały wybrane, ignorując wszystkich innych kandydatów. Jest to zła praktyka, świadczy bowiem o braku szacunku dla osób, które poświęciły przecież sporo czasu na przygotowanie się do rozmowy, wzięcie udziału w spotkaniu rekrutacyjnym, a często także wykonanie zadania rekrutacyjnego. Działając w ten sposób, firma nie przysparza sobie zwolenników. Zawsze po zakończonej rekrutacji zadbaj o to, aby odezwać się do każdej z osób, która brała udział w rekrutacji na dane stanowisko. W wersji minimum może to być tylko lakoniczna wiadomość mailowa z podziękowaniem za udział w rekrutacji i informacją, że tym razem został wybrany inny kandydat. Najlepiej byłoby jednak potraktować każdą z osób indywidualnie, dając jej szansę na dowiedzenie się, co przesądziło o takich, a nie innych wynikach rekrutacji.
5. Dbaj o już zatrudnionych pracowników
Procesu zdobywania talentów dla organizacji nie można zakończyć w momencie podpisania umowy. O raz zdobytego specjalistę trzeba dbać! Najlepszym sposobem na utrzymanie wartościowych pracowników w firmie jest zapewnienie im satysfakcjonujących warunków, zarówno jeśli chodzi o pensję i dodatkowe świadczenia, jak i atmosferę w zespole. Z tego powodu warto regularnie organizować spotkania z pracownikami działu IT, na których będą oni mieli możliwość zgłaszania ewentualnych problemów czy propozycji. Dobrym pomysłem jest też częste organizowanie spotkań integracyjnych, dzięki którym umacniają się więzi w zespole. Jeśli długoletni, zaufany pracownik poprosi o podwyżkę, nie odrzucaj automatycznie jego żądania, kierując się ustalonym budżetem. Często okazuje się, że zatrudnienie nowego pracownika i tak będzie kosztowało cię więcej, a utrzymanie w firmie sprawdzonego specjalisty, który zna już specyfikę branży, to ogromny plus.
Zatrudnij profesjonalną agencję HR do rekrutacji pracowników IT: https://www.sp.pl/uslugi/rekrutacja-selekcja/rekrutacja-specjalistow-it/